Οι περισσότεροι θα έχετε ακούσει, συνήθως μετά από κάποιο
αεροπορικό δυστύχημα ότι οι αρχές και τα σωστικά συνεργεία δεν ψάχνουν μόνο για επιζώντες, αλλά και για το μαύρο κουτί του αεροπλάνου.
Κι αυτό για να ρίξουν φως στα αίτια του ατυχήματος. Πως όμως γίνεται αυτό;
Τι είναι τελικά
το μαύρο κουτί στα αεροπλάνα και τι πληροφορίες περιέχει;
Ας δούμε!
Τι είναι το μαύρο κουτί
Καταρχήν να πούμε ότι το μαύρο κουτί δεν είναι καθόλου... μαύρο. Είναι πορτοκαλί και μάλιστα έντονο για να εντοπίζεται πιο εύκολα μιας και αυτό είναι το ζητούμενο.
Τότε γιατί το λένε έτσι; Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, τα πρώτα τέτοια κουτιά ήταν μαύρου χρώματος εσωτερικά επειδή περιείχαν φιλμ που έπρεπε να προστατεύεται από το φως.
Μάλιστα έχει επικρατήσει η χρήση του όρου μαύρο κουτί και μεταφορικά για πράγματα που δεν γνωρίζουμε τι περιέχουν ή πως λειτουργούν ακριβώς.
Στην ουσία πρόκειται για μια ηλεκτρονική συσκευή μεγάλης αντοχής η οποία καταγράφει κάποιες χρήσιμες πληροφορίες οι οποίες μπορεί να διαλευκάνουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το ατύχημα.
Από τι αποτελείται ένα μαύρο κουτί
Ένα μαύρο κουτί αποτελείται από δύο μέρη:
» Το CVR που είναι τα αρχικά του Cockpit Voice Recorder και είναι μια συσκευή καταγραφής των συνομιλιών και των επικοινωνιών που γίνονται στο πιλοτήριο και η οποία έχει δυνατότητα καταγραφής δύο ωρών.
» Το FDR ή αλλιώς Flight Data Recorder που καταγράφει κάποια δεδομένα της πτήσης όπως το υψόμετρο, τη θέση των πτερυγίων, καθώς και τη γενικότερη κατάσταση του αεροσκάφους, στοιχεία που μπορούν να φανούν χρήσιμα στις αρχές σε περίπτωση ατυχήματος.
Από τι φτιάχνεται ένα μαύρο κουτί
Τα μαύρα κουτιά είναι κατασκευασμένα από ανθεκτικά υλικά όπως το τιτάνιο και υπόκεινται σε αυστηρούς ελέγχους και δοκιμές κάτω από ακραίες συνθήκες προκειμένου να διασφαλιστεί ότι θα επιζήσουν μιας πιθανής πτώσης.
Οι συσκευές αυτές έχουν υψηλή αντοχή σε μεγάλες δυνάμεις, σε φωτιά, ενώ μπορούν να αντέξουν την πίεση στον βυθό της θάλασσας, ακόμη και σε βάθος 6.000 μέτρων!
Επίσης έχουν την δυνατότητα να εκπέμπουν σήμα για 30 ολόκληρες μέρες (ακόμη και μέσα από τη θάλασσα) μέχρι να το εντοπίσει κάποιος.
Τοποθετούνται στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, την λεγόμενη ουρά, πιθανότατα επειδή θεωρείται
η καλύτερη θέση στο αεροπλάνο σε περίπτωση ατυχήματος.
Διαβάστε στη συνέχεια
Ποιες είναι οι καλύτερες θέσεις στο αεροπλάνο
Γιατί κλείνουμε τα κινητά στο αεροπλάνο
Γιατί κλείνουμε τα κινητά μας κατά την διάρκεια των πτήσεων; Υπάρχει όντως ζήτημα ασφάλειας ή μήπως όχι; Ας δούμε!
Πως πετάνε τα αεροπλάνα;
Πως πετάνε τα αεροπλάνα; Σκεφτήκατε ποτέ; Τι συμβαίνει και μπορούν και σκίζουν τους αιθέρες μόνο με τους κινητήρες; Ας δούμε λοιπόν...
Πως λειτουργεί το κάθισμα εκτίναξης στα μαχητικά αεροσκάφη;
Το βλέπουμε συνέχεια: πιλότος εκτινάσσεται - εκτοξεύεται από το μαχητικό αεροσκάφος όταν αυτό πέφτει. Πως λειτουργεί το κάθισμα εκτίναξης; Δείτε!
Γιατί τα παράθυρα στα αεροπλάνα έχουν οβάλ σχήμα;
Σκεφτήκατε γιατί; Γιατί πχ τα παράθυρα στα αεροπλάνα δεν είναι τετράγωνα ή ολοστρόγγυλα, αλλά έχουν σχήμα οβάλ; Τυχαίο; Δε νομίζω... Δείτε!
Ποια η διαφορά ατυχήματος - δυστυχήματος;
Επειδή πολλοί από εμάς χρησιμοποιούμε λάθος τους όρους ατύχημα και δυστύχημα ή δεν ξέρουμε τι ακριβώς είναι το καθένα, ας ρίξουμε φως!