coolweb


Πως πετάνε τα αεροπλάνα;

πετάνε αεροπλάνα

Διαβάστηκε: 174.484 φορές
Πως πετάνε τα αεροπλάνα; Σκεφτήκατε ποτέ; Τι συμβαίνει και μπορούν και σκίζουν τους αιθέρες μόνο με τους κινητήρες; Ας δούμε λοιπόν...
Όλο το κόλπο για να πετάξει ένα αεροπλάνο, είναι ο αέρας!

Αν δεν υπήρχε ο αέρας, δεν θα μπορούσαν να πετάνε τα αεροπλάνα με τίποτα.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν, απλά και κατανοητά.

Αρχικά, για να πάρουμε τα πράγματα με σωστή σειρά, ας δούμε όλες τις αεροδυναμικές πιέσεις-δυνάμεις που ασκούνται σε ένα αεροπλάνο.

Σε ένα αεροσκάφος υπάρχουν 4 δυνάμεις:

1) η δύναμη της ανύψωσης,
είναι αυτή που ωθεί το αεροπλάνο προς τα πάνω, εξαιτίας της συμπεριφοράς του (πχ επιτάχυνση κατά την απογείωση και ρύθμιση των φτερών για απογείωση)

2) η δύναμη της αντίστασης,
είναι η δύναμη της αντίστασης του αέρα

3) η δύναμη της ώθησης,
είναι η δύναμη που δίνει ο κινητήρας στο σκάφος για να επιταχύνει - κινείται

4) η δύναμη της βαρύτητας,
είναι αυτή που δημιουργείται από το βάρος του αεροσκάφους.

αεροσκάφος πετάει

Έτσι, για να καταφέρει ένα αεροσκάφος να πετάξει, θα πρέπει η δύναμη της ώθησης να είναι μεγαλύτερη από τη δύναμη της αντίστασης του αέρα και η δύναμη της ανύψωσης μεγαλύτερη επίσης από τη δύναμη της βαρύτητας.


Τα φτερά του αεροπλάνου, δεν είναι επίπεδα. Είναι ελαφρώς καμπύλα, κατά τρόπο αεροδυναμικό.
Κατά την πτήση μας, ο αέρας περνάει πάνω και κάτω από κάθε φτερό.

Έτσι, τα φτερά έχουν μια ελαφρώς ανηφορική κλήση, ώστε να εξοστρακίζουν τον περισσότερο αέρα στο κάτω μέρος των φτερών, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πίεση κάτω από τα φτερά.

πίεση αέρα στα φτερά

Αυτή η πίεση ωθεί το αεροπλάνο να πάει προς τα πάνω. Είναι σαν να το πιάνουμε κάτω από τα φτερά και να το πιέζουμε προς τα πάνω.

Σκεφτείτε το έτσι απλά:
αυτό γίνεται γιατί κάτω από τα φτερά υπάρχει πολύς αέρας, και πάνω από τα φτερά, λίγος αέρας. Έτσι, ο πολύς αέρας, προσπαθεί να πάει επάνω να καλύψει το κενό του λίγου αέρα. Αλλά επειδή μεσολαβεί το φτερό, σπρώχνει και το φτερό προς τα επάνω.

Παράδειγμα:
Πάρτε ένα χαρτί και βάλτε το όπως στην παρακάτω εικόνα. Φυσήξτε όπως στην εικόνα και θα δείτε το φύλλο να σηκώνεται.

αεροπλάνο απογειώνεται

Αυτό συμβαίνει για τον ίδιο λόγο: φυσώντας από την πάνω μεριά, διώχνουμε στιγμιαία την πίεση του αέρα που υπάρχει από πάνω, με αποτέλεσμα η πίεση από κάτω να είναι μεγαλύτερη και να ωθεί το χαρτί προς τα πάνω!

Τώρα, στο αεροπλάνο, όσο περισσότερη επιτάχυνση για απογείωση αποκτήσει, τόσο πιο έντονα γίνεται αυτό, δηλαδή τόσο μεγαλύτερη πίεση δημιουργείται κάτω από τα φτερά και τόσο ελαχιστοποιείται η πίεση του αέρα από πάνω.

Έτσι αυξάνετε η δύναμη της ανύψωσης που αναφέραμε στην αρχή!

Βέβαια, παράλληλα όσο επιταχύνει το αεροπλάνο, τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η αντίσταση του αέρα στο σκάφος.

Γι' αυτό το λόγο όλο το σκάφος έχει πλήρως αεροδυναμική μορφή, ώστε να ελαχιστοποιεί όσο γίνεται την αύξηση της αντίστασης του αέρα, κατά την επιτάχυνση και την κίνησή του.

Τώρα, για τον περαιτέρω χειρισμό του αεροπλάνου, εκμεταλλευόμαστε με παρόμοιο τρόπο τον αέρα είτε για να το στρίψουμε, είτε για να το ανεβοκατεβάσουμε, είτε για να το "φρενάρουμε".

φτερά αεροπλάνουΤώρα, κατά τη διάρκεια της πτήσης, όταν αποκτήσει το επιθυμητό ύψος, για να μη συνεχίσει να πηγαίνει κι άλλο επάνω, το πίσω μέρος των φτερών, παίρνει τέτοια κλήση, ώστε να ρυθμίσει την πίεση του αέρα που περνάει από τα φτερά: να την εξισορροπήσει εξίσου ίδια πάνω και κάτω από τα φτερά.

Έτσι, το αεροπλάνο πηγαίνει ευθεία (και δεν ανεβαίνει προς τα πάνω).

Αντίστοιχα, αν θέλουμε να κατέβει, το πίσω μέρος των φτερών αλλάζει κλήση, με αποτέλεσμα να χαλάει την ισορροπία της πίεσης πάνω και κάτω από τα φτερά: δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση από πάνω και μικρότερη από κάτω από τα φτερά.

Έτσι εδώ γίνεται το αντίστροφο, ωθεί το αεροπλάνο να κατέβει.

Επίσης, για να στρίψει το αεροπλάνο με γύρσιμο, παίρνουν αντίστοιχες κλήσεις τα πίσω μέρη των φτερών, παίζοντας πάντα με την πίεση του αέρα, και πάει λέγοντας.

Προσπαθήσαμε να απλοποιήσουμε κατά πολύ και να σας μεταφέρουμε τη βασική λογική βάσει της οποία πετάνε τα αεροπλάνα, για να καταλάβετε.

Διαβάστε στη συνέχεια Πως λειτουργεί το κάθισμα εκτίναξης στα μαχητικά αεροσκάφη;






Σχετικά άρθρα

Γιατί τα παράθυρα στα αεροπλάνα έχουν οβάλ σχήμα;
παράθυρα αεροπλάνων
Σκεφτήκατε γιατί; Γιατί πχ τα παράθυρα στα αεροπλάνα δεν είναι τετράγωνα ή ολοστρόγγυλα, αλλά έχουν σχήμα οβάλ; Τυχαίο; Δε νομίζω... Δείτε!
Γιατί τα σκίαστρα πρέπει να είναι ανοιχτά κατά την απογείωση;
Γιατί τα σκιάδια των παραθύρων πρέπει να είναι ανοιχτά κατά την προσγείωση
Γιατί πρέπει να είναι ανοιχτά τα σκίαστρα στα παράθυρα των αεροπλάνων κατά την απογείωση και την προσγείωση; Ας δούμε στο σύντομο άρθρο που ακολουθεί.
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα είναι χάλια;
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα δεν τρώγεται
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα έχει τόσο άσχημη γεύση; Που οφείλεται το φαινόμενο αυτό; Ας ρίξουμε λίγο φως!
Γιατί κλείνουμε τα κινητά στο αεροπλάνο
Γιατί απενεργοποιούμε τα κινητά στο αεροπλάνο
Γιατί κλείνουμε τα κινητά μας κατά την διάρκεια των πτήσεων; Υπάρχει όντως ζήτημα ασφάλειας ή μήπως όχι; Ας δούμε!
Ποιες είναι οι καλύτερες θέσεις στο αεροπλάνο
Που πρέπει να καθόμαστε στο αεροπλάνο
Ποιες θέσεις πρέπει να προτιμάμε όταν ταξιδεύουμε με αεροπλάνο και γιατί; Υπάρχουν καλές και κακές θέσεις; Όλες οι απαντήσεις το άρθρο που ακολουθεί.

Σχόλια

Alexakos lovely ▾
  (στις 07-02-2011)
poo thnx re pedia
pira 20 iouxou
  (στις 07-02-2011)
Χεχε, ωραίος! :)
iasonas ▾
  (στις 05-11-2011)
na ste kala ke ego 20 pira!!!!!!!!!!!!!!@@@@@@@@@@@
  (στις 05-11-2011)
Χαιρόμαστε, nice :)
Phantomas ▾
  (στις 31-01-2012)
Ωραιο αθρο,


να δειτε σε μαχητικο... τι πιεση δεχεται...
Φωτης ▾
  (στις 12-03-2012)
Το 20 το εχω στο τσεπακι !!χεχε!εξαιρετικο αρθρο!Συγχαρητιρια
theo ▾
  (στις 17-04-2012)
euxaristo poli :)
XRISTOFOROS ▾
  (στις 17-04-2012)
ΜΟΥ ΑΡΕΣΟΥΝ ΤΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ
vasilis ▾
  (στις 24-04-2012)
τέλεια ανάλυση!
Βασίλης ▾
  (στις 26-12-2012)
Εξαιρετικό άρθρο εξαιρετικό και ποιοτικό site!!Ειμαι εκπαιδευόμενοι επαγγελματίας πιλότος και μου αρέσει πολυ που βιάζεται άρθρα για τα αεροπλάνα,καταλαβαίνω ότι το κάνατε όσο ποιο κατανοητό,σαν φίλος που ενδιαφέρεται θα μου επιτρέπεται να συμπληρώσω κάτι,ουσιαστικά το αεροπλάνο σταματάει να αντιβαίνει η να κατεβαίνει απο οριζόντιο πίσω φτερό,που ειναι στο τέλος τις ατρακτου,και αυξάνοντας η μειώνοντας την ωση,και επίσης το πίσω μέρος τον φτερων,λέγονται flaps,όταν αυτά ανοίγουν ουσιαστικά μεγαλώνει η πτέρυγα,έτσι παράγει μεγαλύτερη αντωση(δύναμη ανύψωσης,lift)αλλά και μεγαλύτερη οπισθελκουσα(δύναμη αντίστασης αερα,drug)με ποιο απλά λόγια επιτρέπει στο αεροπλάνο να πετάει με ποιο μικρές ταχύτητες κάτι που χρειάζεται στην προσγείωση και την απογείωση η όταν ειναι μικρός ο διάδρομος,ευχαριστω πολυ συνεχιστε την καλή δουλειά!!
Υ.Γ. Ελπίζω κάποια στιγμή να κάθεται ένα άρθρο για τους λεγόμενους ψεκασμούς,δεν θέλω να πω την γνώμη μου,γιατί ίσως να κάνω λάθος,όμως πιστεύω ότι ειναι κρίμα να τρομοκρατειτε ο κοσμος για ένα μετεωρολογικό φαινόμενο,ευχαριστώ και πάλι!
  (στις 31-12-2012)
Βασίλη πολύ καλή παρατήρηση, ευχαριστούμε!
Tas ▾
  (στις 11-01-2013)
Και γιατί τα αεροπλάνα πετάνε και ανάποδα? Πχ πολεμικά ή επιδείξεων...? Αν η εξήγηση ήταν ο Bernoulli και το σχήμα των φτερών, αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει...
Ελενη φουρεηρα ▾
  (στις 14-01-2013)
Ελατε να τα κανουμε στο κρεβατι
ταζ ▾
  (στις 15-04-2013)
πολυ καλο
  (στις 15-04-2013)
Να ’σαι καλά Ταζ :)
GHC ▾
  (στις 15-04-2013)
μπραβο πηρα 2
  (στις 15-04-2013)
2;! Αρίστευσες :)
psp ▾
  (στις 16-04-2013)
σου το εξηγει
Σταύρος ▾
  (στις 31-12-2013)
Καλησπερα παιδια. Μπραβο για τα αρθρα σας γενικοτερα. Οσον αφορα το συγκεκριμενο, αν και αρκετα ετεροχρονισμενα απ την δημοσιευση, θελω να σημειωσω κατι σημαντικο. Λοιπον, ο τροπος που περιγραφετε, αναφερεται στο ’’φαινομενο Μπερνουλι’’, οπου πανω σ αυτο βασιστηκε η θεωρητικη αποδειξη για το πως ανυψωνεται ενα αεροπλανο. Εχει ομως αναθεωρηθει αυτο, και δυστυχως ακομη διδασκεται με τον ιδιο τροπο. Θα πω δυο λογια και οποιος προτιθεται να το ψαξει, μπορει μονος του. Ολα τα παραπανω βασιζονται σε μια παραδοχη. Ειναι η παραδοχη της ισοχρονης διελευσης του αερα απο την πανω και την κατω επιφανεια μιας πτερυγας. Ετσι λοιπον, βασιζομαστε στο οτι ο αερας απο πανω θα ’’ταξιδεψει’’ γρηγοροτερα απο τον απο κατω. Και απο τις σχεσεις ταχυτητας και πιεσης, απο πανω θα εχουμε μικροτερη πιεση αερα και απο κατω μεγαλυτερη, οποτε πεταμε! Δυστυχως ομως ολο.αυτο βασιζεται σε μια παραδοχη που δεν ισχυει, γιατι ο αερας ’’απο πανω’’ δεν εχει καμια ’’υποχρεωση’’ να ταξιδεψει γρηγοροτερα. Την απαντηση θα την βρουμε στον 3ο Νομο του Νευτωνα, την εννοια του κατωρευματος και του ’’φαινομενου Κοαντα’’ (οταν ενα ρευστο ρεει γυρω απο ενα σωμα τεινει να προσκολλαται σ αυτο). Ετσι χοντρικα, ο αερας συναντωντας το χειλος προσβολης θα ακολουθησει την καμπυλη της αεροτομης και φτανοντας στο χειλος εκφυγης, λογω του σχηματος της αεροτομης, θα βρεθει να εχει κατευθυνση προς τα κατω, αντιθετη απο του αερα της κατω πλευρας και σε χαμηλοτερο επιπεδο απο το αρχικο. Και αφου λοιπον για καθε δραση (εδω ο ’’εξακοντισμος’’ αερα προς τα κατω) εχουμε μια αντιδραση (3ος ΝΝ) εχουμε την ανυψωση της πτερυγας (αντωση)!
Αυτα εν ολιγοις.. Καλη συνεχεια παιδια.
Δημητρης ▾
  (στις 25-07-2014)
Το να πετας ενα αεροπλανο εχεις την διεσθισειοτι ο αερας ειναι υπο το ελενχο σου.Αυτη η αναληση εναι πολυ καλη για να καταλαβει κανεις πια ειναι τα μερη του αεροπλανου.Ειμαι 13 χρονων και σχεδον καταλαβα τα περισσοτερα.Ευχαρειστω για τις πληροφοριες σας.
  (στις 25-07-2014)
Να ’σαι καλά Δημήτρη, χαιρόμαστε γι’ αυτό
Aνδρεας ▾
  (στις 03-01-2015)
Aπό μικρός ονειρευόμουν να γίνω πιλότος.Tο συγκεκριμένο άρθρο με βοήθησε να καταλάβω πως πετάει ένα αεροπλάνο και σας ευχαριστώ
  (στις 03-01-2015)
Ανδρέα χαιρόμαστε που σε βοήθησε το άρθρο μας! Ευχόμαστε να πραγματοποιήσεις το όνειρο σου! ;)
Aνδρεας ▾
  (στις 05-01-2015)
Θα μπορούσατε να αναλύσετε πιο πολύ για το πως στρίβει το αεροπλάνο αν δεν είναι κόπος?
λιλι ▾
  (στις 10-02-2015)
Μπράβοοοοοοοοοοοο!!! Το καλύτερο άρθρο
  (στις 10-02-2015)
Σε ευχαριστούμε :)
Φώτης ▾
  (στις 29-03-2015)
Ο Σταύρος έχει δίκιο.
anonymous ▾
  (στις 01-04-2015)
το άρθρο είναι καλό απλώς υπάρχει ένα μικρό λάθος: το αεροπλάνο δεν σηκώνεται από το έδαφος επειδή υπάρχει μεγαλύτερη πίεση στο κάτω μέρος του φτερού είναι για έναν άλλο λόγο που σας τον είπε ο Σταύρος. Πάντως καλή δουλειά μπράβο σας.
στανερ ▾
  (στις 30-04-2015)
Το 10 το εχω στο τσεπάκι μουυυ
  (στις 30-04-2015)
Πολύ καλά :)
Minecrafter ▾
  (στις 11-09-2015)
Το κειμενο ηταν φανταστικο χωρις κανενα λαθος.Με το συμπερασμα ομως αυτου του φοβερου κειμενου θα μπορουσαμε να φτιαξουμε ενα μικρο αεροπλανο αλλα οχι επιβατικο.
βαγγελης ▾
  (στις 01-03-2016)
20 και λίγα λεω
Λαζαρος ▾
  (στις 25-12-2016)
Cool!!!!!
Αντωνης ▾
  (στις 04-06-2018)
η ταχυτητα πανω απο τα φτερα ειναι μεγαλυτερη σπο την ταχυτητα κατω απο τα φτερα και οχι μικροτερη.διαβαστε προσεκτικα το σχολιο του Σταύρου παραπανω..
Σισσυ ▾
  (στις 15-12-2018)
Υπέροχο άρθρο και πολύ χρήσιμο για τον παιδικό του γιου μου
  (στις 15-12-2018)
Ευχαριστούμε Σίσσυ, να είσαι καλά!
Mad clip ▾
  (στις 05-03-2019)
Γεια
μπαμπησ ο σουγιας ▾
  (στις 07-02-2020)
πηρα 19,9999999 thx




ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΟΥ ▾
Πως πετάνε τα αεροπλάνα;
Kατηγορία: Οχήματα
Tags: αεροπλάνααεροδυναμικήπετάνεαεροσκάφηφτερά
Έχει 38 σχόλια
Δείτε σχετικά άρθρα με αυτό
Όλα τα παπούτσια online


ΙΣΩΣ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ▾
Γιατί τα παράθυρα στα αεροπλάνα έχουν οβάλ σχήμα;
παράθυρα αεροπλάνων
Σκεφτήκατε γιατί; Γιατί πχ τα παράθυρα στα αεροπλάνα δεν είναι τετράγωνα ή ολοστρόγγυλα, αλλά έχουν σχήμα οβάλ; Τυχαίο; Δε νομίζω... Δείτε!

Πως λειτουργεί το κάθισμα εκτίναξης στα μαχητικά αεροσκάφη;
κάθισμα εκτίναξης
Το βλέπουμε συνέχεια: πιλότος εκτινάσσεται - εκτοξεύεται από το μαχητικό αεροσκάφος όταν αυτό πέφτει. Πως λειτουργεί το κάθισμα εκτίναξης; Δείτε!

Γιατί τα σκίαστρα πρέπει να είναι ανοιχτά κατά την απογείωση;
Γιατί τα σκιάδια των παραθύρων πρέπει να είναι ανοιχτά κατά την προσγείωση
Γιατί πρέπει να είναι ανοιχτά τα σκίαστρα στα παράθυρα των αεροπλάνων κατά την απογείωση και την προσγείωση; Ας δούμε στο σύντομο άρθρο που ακολουθεί.

Γιατί κλείνουμε τα κινητά στο αεροπλάνο
Γιατί απενεργοποιούμε τα κινητά στο αεροπλάνο
Γιατί κλείνουμε τα κινητά μας κατά την διάρκεια των πτήσεων; Υπάρχει όντως ζήτημα ασφάλειας ή μήπως όχι; Ας δούμε!

Τι είναι ο νόμος του Μέρφι
Ποιος είναι ο νόμος του Μέρφι
Τι λέει ο περιβόητος νόμος του Μέρφι και γιατί είναι τόσο γνωστός; Ποιος ήταν αυτός που τον εισήγαγε; Ας δούμε απλά και κατανοητά.

Ποιες είναι οι καλύτερες θέσεις στο αεροπλάνο
Που πρέπει να καθόμαστε στο αεροπλάνο
Ποιες θέσεις πρέπει να προτιμάμε όταν ταξιδεύουμε με αεροπλάνο και γιατί; Υπάρχουν καλές και κακές θέσεις; Όλες οι απαντήσεις το άρθρο που ακολουθεί.

Τι είναι το μαύρο κουτί στα αεροπλάνα
Τι είναι το μαύρο κουτί
Τι είναι αυτό το περιβόητο μαύρο κουτί των αεροπλάνων και ποιος ο ρόλος του; Δείτε στο σύντομο άρθρο που ακολουθεί, απλά και κατανοητά.

Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα είναι χάλια;
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα δεν τρώγεται
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα έχει τόσο άσχημη γεύση; Που οφείλεται το φαινόμενο αυτό; Ας ρίξουμε λίγο φως!

Ποιες πρέπει να είναι οι διαστάσεις της χειραποσκευής;
Όρια χειραποσκευών
Αλήθεια ποια είναι τα επιτρεπόμενα όρια για τις αποσκευές καμπίνας από τις αεροπορικές εταιρίες; Ας δούμε στο σύντομο άρθρο που ακολουθεί!

Γιατί τα αεροπλάνα είναι άσπρα
Γιατί τα αεροπλάνα έχουν λευκό χρώμα
Φαντάζομαι ότι οι περισσότεροι από εσάς θα έχετε προσέξει ότι τα περισσότερα αεροπλάνα, η συντριπτική πλειοψηφία θα λέγαμε, έχουν ...

Πότε πρέπει να κάνουμε check in στο αεροδρόμιο
Πόση ώρα πριν την πτήση πρέπει να πηγαίνουμε στο αεροδρόμιο
Μία από τις συνηθέστερες ταξιδιωτικές ερωτήσεις είναι το «πόσο έγκαιρα πρέπει να πάω στο αεροδρόμιο». Εκτός αν κάποιος είναι ...
ΣΥΛΛΟΓΕΣ - ΛΙΣΤΕΣ ▾
Λίστα μεγαλύτερων ελληνικών Forums
Συγκεντρώσαμε για εσάς τα μεγαλύτερα και πληρέστερα ελληνικά forums ανά θεματική ενότητα.

Λίστα με όλα τα ελληνικά eshops
Δείτε σε αυτήν τη συγκεντρωτική λίστα όλα τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα ανά είδος.

Συντομογραφίες λέξεων PC,Internet,Chat
Αν αναρωτιέστε τι σημαίνει LOL και πολλές άλλες συντομογραφίες internet, chat ή υπολογιστή, εδώ θα βρείτε την απάντηση.
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ▾
ti einai Το ti-einai.gr περιέχει άρθρα σχετικά με απαντήσεις τύπου τι είναι σύντομα και απλά, χωρίς πολύπλοκες ορολογίες και μεγάλα κείμενα.



Απλό, κατανοητό, συναρπαστικό!   100% μοναδικό περιεχόμενο.   Copyright © 2006- .   All rights reserved.
Τυχαίο:   ΑΡΘΡΟ   |   ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ   |   ΒΙΝΤΕΟ             ΠΑΝΩ ↑     ΚΑΤΩ
ΜΕΝΟΥ
ΤΥΧΑΙΟ
ΑΡΧΙΚΗ