Ας μπούμε λοιπόν κατευθείαν στο ψητό!
Για να καταλάβουμε γιατί τα
αεροπλάνα έχουν
παράθυρα σε
οβάλ σχήμα, ας ξεκινήσουμε από κάτι άλλο...
Οι τρύπες που έχουν στρογγυλεμένες άκρες έχουν πιο δυνατή δομή και δεν σπάνε εύκολα. Επίσης, δεν κάνουν ρωγμές αν ασκηθεί έντονη πίεση επάνω τους.
Όταν λέμε στρογγυλεμένες άκρες, φανταστείτε το εξής για να καταλάβετε:
φανταστείτε ότι κάνουμε μία τρύπα στην γωνία ενός γυαλιού, αλλά το γυαλί μας στη γωνία του, δεν σχηματίζει γωνία 90 μοιρών, αλλά κάνει καμπύλη...
Σε μια
καμπίνα αεροπλάνου, αν ένα παράθυρο ραγίσει, θα δημιουργήσει έκρηξη λόγω της αποσυμπίεσης!
Η σοβαρότητα αυτού του προβλήματος έγινε αντιληπτή για πρώτη φορά, όταν το πρώτο εμπορικό αεροσκάφος, το De Havilland Comet της Βρετανίας, συνετρίβει 3 φορές από τη μέρα που βγήκε στην κυκλοφορία, το 1952!
Ο λόγος και στις 3 περιπτώσεις ήταν η αλλοίωση των μετάλλων. Και το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αλλοίωσης, που άγγιζε το 70%, προήλθε από τις γωνίες των μεγάλων παραλληλόγραμμων παραθύρων του...
Έτσι, το αεροσκάφος ανακατασκευάστηκε, και αυτή τη φορά, είχε πιο δυνατά, στρόγγυλα παράθυρα.
Θα μου πείτε όμως...
Αν τα στρόγγυλα
παράθυρα είναι πιο δυνατά, τότε γιατί τα γνωστά σε όλους μας Boeing και Airbus έχουν οβάλ παράθυρα και όχι ολοστρόγγυλα;
Καλή ερώτηση!
Γιατί τα παράθυρα στα αεροπλάνα έχουν οβάλ σχήμα;
Η εξήγηση είναι απλή: Αν τα παράθυρα ήταν στρόγγυλα, θα χρειαζόταν περισσότερο συμπαγές υλικό(”τζάμι”) ανάμεσα στα παράθυρα, δηλαδή... περισσότερα έξοδα!
Τα
οβάλ παράθυρα προσφέρουν μεγαλύτερη επιφάνεια παραθύρου, άρα και καλύτερη θέα στους επιβάτες, καθώς επίσης και εξυπηρετούν επιβάτες με διαφορετικό σωματικό ύψος (και τους κοντούς, αλλά καί τους 2μετρους!)
Έτσι, ανακεφαλαιώνοντας, τα αεροπλάνα έχουν οβάλ παράθυρα, ώστε να αντέχουν πολύ περισσότερη πίεση, καθώς επίσης και για να είναι πιο μεγάλα και πρακτικά, στο να βλέπουμε την θέα.
Διαβάστε στη συνέχεια
Γιατί τα σκίαστρα πρέπει να είναι ανοιχτά κατά την απογείωση;
Πως πετάνε τα αεροπλάνα;
Πως πετάνε τα αεροπλάνα; Σκεφτήκατε ποτέ; Τι συμβαίνει και μπορούν και σκίζουν τους αιθέρες μόνο με τους κινητήρες; Ας δούμε λοιπόν...
Πως λειτουργεί το κάθισμα εκτίναξης στα μαχητικά αεροσκάφη;
Το βλέπουμε συνέχεια: πιλότος εκτινάσσεται - εκτοξεύεται από το μαχητικό αεροσκάφος όταν αυτό πέφτει. Πως λειτουργεί το κάθισμα εκτίναξης; Δείτε!
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα είναι χάλια;
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα έχει τόσο άσχημη γεύση; Που οφείλεται το φαινόμενο αυτό; Ας ρίξουμε λίγο φως!
Γιατί κλείνουμε τα κινητά στο αεροπλάνο
Γιατί κλείνουμε τα κινητά μας κατά την διάρκεια των πτήσεων; Υπάρχει όντως ζήτημα ασφάλειας ή μήπως όχι; Ας δούμε!
Γιατί τα παράθυρα των πλοίων είναι στρογγυλά;
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί τα παράθυρα στα πλοία έχουν στρογγυλό σχήμα; Δείτε στο άρθρο που ακολουθεί απλά και κατανοητά!