Αρχικά να αναφέρουμε ότι αν και το abs έχει την ίδια φιλοσοφία λειτουργίας, είναι ελαφρώς παραλλαγμένο από εταιρεία σε εταιρεία.
Εδώ θα δούμε τη γενική λειτουργία του abs, με απλά λόγια και χωρίς ακατανόητες και πολύπλοκες έννοιες.
Τι είναι το abs;
Είναι ένα σύστημα που εφαρμόζετε και στους τέσσερις τροχούς. Αυτό το σύστημα,
αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών, ρυθμίζοντας πολύ απλά την πίεση πέδησης των φρένων, σε ένα απότομο φρενάρισμα, όσο δυνατά κι αν πατήσουμε το φρένο.
Γιατί είναι καλό αυτό;
Αποφεύγοντας το μπλοκάρισμα των τροχών, αμέσως αμέσως, σε ένα απότομο φρενάρισμα, μας δίνεται η δυνατότητα, φρενάροντας, να
στρίψουμε και το αυτοκίνητό μας να στρίψει και να συμπεριφερθεί όπως θέλουμε!
Επίσης, ιδιαίτερα σε ένα ολισθηρό οδόστρωμα, μας βοηθάει να μην κάνει τσουλήθρα πάνω στο οδόστρωμα το αυτοκίνητό μας, και να
σταματήσει πιο γρήγορα.
Όσο κι αν σας φαίνεται χαζό αυτό, έχει αποδειχτεί ότι αν μπλοκάρουν οι τροχοί, το φρενάρισμα «τρενάρει» περισσότερο, απ’ ότι αν λειτουργήσει το
abs και δεν αφήσει τους τροχούς να μπλοκάρουν!
Άλλο θετικό είναι ότι
δεν φαγώνουμε τα λάστιχά μας. Σκεφτείτε ότι σε 10 φρεναρίσματα που θα λειτουργήσει, θα έχουμε φαγώσει κατά πολύ τα λάστιχα.
Πως λειτουργεί το abs;
Ας δούμε από τι αποτελείται το σύστημα αυτό:
- αισθητήρες ταχύτητας,
- βαλβίδες abs σε κάθε φρένο,
- αντλία,
- ελεγκτής.
Οι
αισθητήρες ταχύτητας, είναι κάποιοι αισθητήρες οι οποίοι αντιλαμβάνονται, βάσει ταχύτητας, ένα απότομο φρενάρισμα – απότομη μείωση ταχύτητας. Αυτοί βρίσκονται είτε σε κάθε τροχό, είτε στο διαφορικό.
Τώρα όσον αφορά τις
βαλβίδες. Υπάρχει σε κάθε φρένο, μια βαλβίδα η οποία ρυθμίζει, για να μην τα πολυλέμε, πόσο δυνατά θα πατηθεί το φρένο. Αυτές οι βαλβίδες βρίσκονται σε τρεις καταστάσεις:
στην
κατάσταση 1: οι βαλβίδες είναι ανοιχτές και δεν επηρεάζουν το σύστημα πέδησης (είναι σαν να είναι απενεργοποιημένο)
στην
κατάσταση 2: οι βαλβίδες είναι κλειστές και μπλοκάρουν το φυσιολογικό φρενάρισμα για να το κάνουν ρυθμιζόμενο (όταν ενεργοποιείται, συνδυαστικά με την κατάσταση 3)
στην
κατάσταση 3: οι βαλβίδες αφήνουν ελεγχόμενα, βάσει του δυνατού φρεναρίσματος, να φρενάρει το αυτοκίνητο. Δηλαδή ανοιγοκλείνουν για να ρυθμίσουν την πίεση του φρεναρίσματος.
Η
αντλία, βάσει των αλλαγών πίεσης των φρένων από τις βαλβίδες, ρυθμίζει τη σωστή πίεση του υγρού στα φρένα.
Ο
ελεγκτής, είναι ένας μικρουπολογιστής, ο οποίος «διαβάζει» τους αισθητήρες κίνησης και «παίζει» με τις βαλβίδες όταν εντοπίσει απότομο φρενάρισμα από τους αισθητήρες.
Διαβάστε στη συνέχεια
Αγορά αυτοκινήτου: προσέξτε πριν αγοράστε
Τι είναι το υβριδικό αυτοκίνητο; Αξίζει;
Τι είναι το υβριδικό αυτοκίνητο; Πως συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης; Ποια είναι τα πλεονεκτήματά του σε σχέση με το βενζινοκίνητο αυτοκίνητο;
Τι είναι οι γραμμές στο πίσω τζάμι του αυτοκινήτου;
Τι είναι και πως λειτουργούνε οι γραμμές στο πίσω τζάμι του αυτοκινήτου; Γιατί θολώνουν τα τζάμια και πως αυτές βοηθάνε στο ξεθόλωμα; Δείτε!
Αερόσακοι: πως λειτουργούν και πως μας προστατεύουν;
Πως λοιπόν λειτουργούν οι γνωστοί σε όλους μας αερόσακοι στα αυτοκίνητα; Τι συμβαίνει κατά τη σύγκρουση των οχημάτων και πως μας προστατεύουν;